À la belge! Werken voor viool geschreven door Belgische componisten
Als we het over de Belgische vioolschool hebben, denken we meteen aan de befaamde violisten Eugène Ysaÿe en Arthur Grumiaux. Beide telgen waren van een roemrijke Belgische 19e-eeuwse traditie van violisten en pedagogen zoals Henri Vieuxtemps en Charles de Bériot.
Niet alleen in de 19de eeuw, maar ook in de 18de eeeuw was het leveren van vioolvirtuozen een Belgische specialiteit. Deze blijkbaar vruchtbare bodem leverde ons kanjers op als Pieter van Maldere, Gommart Kennis en Henri-Jacques de Croes.
Ann Cnop maakte voor De Appelvink editie 2023 twee unieke programma’s rond twee Belgische violisten, die de geschiedenis van het vioolspel mede bepaald hebben: Belgische Vivaldi Henri-Jacques de Croes en Eugène Ysaÿe.
Le Pavillon de Musique onder leiding van Ann Cnop brengt vier van de zeer recent ontdekte vioolconcerti van de Croes.
Samen met pianist Thomas Boodts brengt Ann Cnop een programma met werken die voor Eugène Ysaÿe werden geschreven. U hoort de sonates van Lekeu en Franck, alsook een werk van Joseph Jongen en Ysaÿe zelf.
Ann Cnop is vanaf zeer jonge leeftijd reeds gepassioneerd door muziek. Op 7-jarige leeftijd is ze onafscheidelijk van haar viool en voelt ze zich reeds thuis op een podium. Haar tienerjaren brengt ze door in het Mechelse Stedelijk Conservatorium waar ze vioolessen neemt bij Frans Vos en kamermuziek volgt bij Florent Van de Vondel. Tijdens deze periode neemt ze met succes deel aan de Herman Krebbers-wedstrijd voor viool en behaalt ze de eerste prijs in de Willem Kerstens kamermuziekwedstrijd. Ann krijgt daardoor ook de kans om als soliste met verschillende orkesten te werken en doet zo ruime orkestervaring op.
Op 17-jarige leeftijd kiest ze voor het Lemmensinstituut te Leuven om haar hogere studies aan te vatten. Ze studeert viool bij Elisa Kawaguti. Ze haalt haar Master (magna cum laude) en zet haar studie verder voor barokviool aan het Brusselse Conservatorium bij Sigiswald Kuijken. Ze eindigt haar studies met een volgende Master (magna cum laude) en krijgt de Ingeborg Köberle -prijs, jaarlijks uitgereikt aan de twee meest beloftevolle studenten.
Ann is de afgelopen jaren een veel gevraagde soliste en kamermusicus op internationale podia van Mexico tot Japan. Met La Petite Bande speelde ze onder meer Bach's vioolconcerti en Mozart's Symphonie Concertante. Met Il Fondamento soleerde ze in het vioolconcerto van Mendelssohn.
Ann is concertmeester van het Duitse orkest Concerto Foscari (Hannover) en is vaak aan het werk te zien in duo met Luc Devos (piano) en met haar strijkkwartet Quatuor a4.
Sinds enkele jaren doet zij onderzoek naar de uitvoeringspraktijk in de Romantiek. Dat is ook het onderwerp van haar doctoraatsthesis aan de UGent: Das Freispiel. Onderzoek naar de viooltechniek in de negentiende eeuw, toegepast op het Duitse repertoire. Sinds September 2019 is Ann Doctor in de Kunsten van de Universiteit Gent. In 2020 richtte ze Le Pavillon de Musique op, een ensemble dat zich richt op de herontdekking van ongekend repertoire uit de barok. Verder is Ann docent aan het Conservatorium van Antwerpen en Mechelen.