Van Dowland tot Brel en verder…

Alexander Makay
Van Dowland tot Brel en verder...

De gitaar en luit zijn door de eeuwen heen in al hun variaties een trouwe metgezel geweest voor de liedzanger. Vandaag vervagen de grenzen tussen genres met bijzonder interessante kruisbestuivingen als gevolg en ook hier blijken tokkelinstrumenten de inspiratiebron par excellence…

Alexander Makay (°1979) is een Belgisch musicus met Hongaarse roots. Hij begon zijn gitaarstudie op jonge leeftijd aan het Stedelijk Conservatorium van Brugge in de klas van Jacques Vande Ginste. Deze opleiding resulteerde in het behalen van een eerste prijs in de DEXIA-wedstrijd, zowel voor kamermuziek als voor gitaar solo. Hij vervolgde zijn studies aan het Koninklijk Conservatorium te Gent in de klas van Yves Storms. Tijdens zijn hogere studies volgde hij privéles bij gitarist-componist Armand Coeck en realiseerde hij een liveopname van diens Concerto en solowerk.

Alexanders loopbaan wordt gekenmerkt door een steeds verdergaande uitdieping van muzikale stijlen. Met deze onafgebroken zoektocht als voedingsbodem groeide zijn repertoire doorheen de jaren uit tot een breed gamma, gaande van middeleeuwse muziek tot hedendaagse werken. Verschillende gitaarconcerti ontbreken niet op zijn palmares.

Als componist staan meerdere werken op zijn naam, zowel voor gitaar, klavecimbel als voor kleine kamermuziekbezetting en hij maakte gitaartranscripties van werk van Bach, Chopin en Wagner. Hij realiseerde de cd's Rosa Mystica (werk van Armand Coeck), The Blue Guitar (M. Tippett), Encuentro (Spaans repertoire) en Travels (eigen werk).

Zijn muzikale activiteiten brachten hem in verschillende Europese landen en op uitnodiging van pianist en festivaldirecteur Sergei Oskolkov viel Alexander de eer te beurt een solorecital te spelen in het het Poesjkin Museum te Sint-Petersburg.

Sinds het einde van zijn dertiger jaren tekent een stilistische evolutie zich duidelijk af, en wel op twee niveaus:

Enerzijds is Alexander één van de pioniers in de revival van de laat negentiende-eeuwse stijl van Francisco Tárrega. Daarbij exploreert hij het klassieke gitaarspel op darmsnaren zonder nagels op een kopie van de Torres gitaar. Travels is de eerste opname waarin deze stijl gepresenteerd wordt.

Anderzijds beoefent hij als elektrisch gitarist, zanger en singer-songwriter de stijl van Mark Knopfler. Januari 2024 kent de release van zijn album Moods & Tales met exclusief eigen songs.

Hij is de stichter van de Brugse benefietconcertreeks Een Podium voor de Passie en is artistiek directeur van De Appelvink. Deze concertreeks legt de focus op niet-alledaagse instrumenten en artiesten met een unieke invalshoek. Op die manier wil De Appelvink een meerwaarde bieden aan het reeds rijkgeschakeerde muzikaal-culturele landschap van het Brugse Ommeland.

www.alexandermakay.com

volgende

Piet
Kuijken

De vroege Weense pianoforte: het vlaggenschip van de Weense school!
Lees meer over Piet Kuijken