Simply Bach

Ann Cnop
Ann Cnop
AnnCnop2
Simply Bach

Barokmuziek. Een term dat heel veel kan bevatten, en vooral heel verschillende muziekwerken kan oproepen.

Voor de eerste editie van De Appelvink starten we meteen met het einde van de barok, Johann Sebastian Bach. Componist met een bescheiden bekendheid in zijn tijd, maar voor ons misschien wel de grootste pilaar van onze muziekgeschiedenis. Zijn muziek laat niemand onberoerd.

Als we Bach en barokviool dan bij elkaar komen we meteen uit bij violist Sigiswald Kuijken. Zijn pionierswerk in de historische uitvoeringspraktijk en zijn grote connectie met Bach’s muziek zijn genoeg voer voor een spetterend eerste concert. Twee grootmeesters aan het werk!

De term “barokviool” is zeer abstract en kan ook veel omvatten. Vioolbouwer Geerten Verberkmoes en barokvioliste Ann Cnop pogen daar verandering in te brengen. Aan de hand van foto’s en scans brengt Geerten jullie wegwijs in de evolutie van de viool tot aan Bach. Ann brengt speelt op verschillende historische barokinstrumenten om elke stap in muziek om te zetten.

Bach leidde een bescheiden leven. Le Pavillon de Musique onder leiding van Ann Cnop, brengt muziek van zijn toenmalige collega’s, als Telemann en Händel, die wel internationale faam genoten.

Ann Cnop is vanaf zeer jonge leeftijd reeds gepassioneerd door muziek. Op 7-jarige leeftijd is ze onafscheidelijk van haar viool en voelt ze zich reeds thuis op een podium. Haar tienerjaren brengt ze door in het Mechelse Stedelijk Conservatorium waar ze vioolessen neemt bij Frans Vos en kamermuziek volgt bij Florent Van de Vondel. Tijdens deze periode neemt ze met succes deel aan de Herman Krebbers-wedstrijd voor viool en behaalt ze de eerste prijs in de Willem Kerstens kamermuziekwedstrijd. Ann krijgt daardoor ook de kans om als soliste met verschillende orkesten te werken en doet zo ruime orkestervaring op.

Op 17-jarige leeftijd kiest ze voor het Lemmensinstituut te Leuven om haar hogere studies aan te vatten. Ze studeert viool bij Elisa Kawaguti. Ze haalt haar Master (magna cum laude) en zet haar studie verder voor barokviool aan het Brusselse Conservatorium bij Sigiswald Kuijken. Ze eindigt haar studies met een volgende Master (magna cum laude) en krijgt de Ingeborg Köberle -prijs, jaarlijks uitgereikt aan de twee meest beloftevolle studenten.

Ann is de afgelopen jaren een veel gevraagde soliste en kamermusicus op internationale podia van Mexico tot Japan. Met La Petite Bande speelde ze onder meer Bach's vioolconcerti en Mozart's Symphonie Concertante. Met Il Fondamento soleerde ze in het vioolconcerto van Mendelssohn.

Ann is concertmeester van het Duitse orkest Concerto Foscari (Hannover) en is vaak aan het werk te zien in duo met Luc Devos (piano) en met haar strijkkwartet Quatuor a4.

Sinds enkele jaren doet zij onderzoek naar de uitvoeringspraktijk in de Romantiek. Dat is ook het onderwerp van haar doctoraatsthesis aan de UGent: “Das Freispiel. Onderzoek naar de viooltechniek in de negentiende eeuw, toegepast op het Duitse repertoire”. Sinds September 2019 is Ann Doctor in de Kunsten van de Universiteit Gent. In 2020 richtte ze le Pavillon de Musique op, ensemble dat zich richt op de herontdekking van ongekend repertoire uit de barok. Verder is Ann docent aan het Conservatorium van Antwerpen en Mechelen.

AlexanderMakay
volgende

Alexander
Makay

De 19de-eeuwse gitaarschool
Lees meer over Alexander Makay