November

Lambert Colson

De cornetto door de eeuwen en over de landsgrenzen heen
Lambert Colson

Lambert Colson (°8 september 1985) begint zijn blokfluitstudies met Françoise Defours en vervolgens met Pedro Memeldorff, Bart Coen, Marleen Leicher, Bruce Dickey en Gebhard David. Hij studeert af aan vermaarde instellingen zoals het Koninklijk Conservatorium Brussel, het Esmuc in Barcelona, de schola cantorum Basiliensis en het HFK in Bremen.

Als zowel blokfluit- als cornettospeler werd hij uitgenodigd om op te treden met verschillende dirigenten en ensembles zoals Scherzi Musicali (Nicolas Achten), Les Paladins (Jérôme Correas), L’échelle, Oltremontano (Wim Becu), Le Poème Harmonique (Vincent Dumestre), Holland Baroque, La Fenice (Jean Tubéry), Pygmalion (Raphaël Pichon), B’rock, Collegium Vocale (Phillipe Herreweghe), …

Hij coördineert eigen projecten met zijn ensembles Qualia en InAlto. De recente opnames van InAlto werden geprezen en bekroond door recensenten over heel Europa: Diapason D’Or van het jaar 2017, Choc de Classica, 5 sterren in Rondo Magazin, de keuze van het jaar in zowel Libération als Le Monde…

Als onderzoeker werd hij uitgenodigd om te schrijven voor La pensée de Midi (Actes Sud).

Als leraar werd hij uitgenodigd voor lezingen en masterclasses in Fondation Royaumont over verschillende onderwerpen, zoals de geschiedenis van westerse muzieknotatie en Luther en muziek in het Heilig Roomse Rijk. Hij neemt deel aan verschillende masterclasses en geeft cornetto en historische uitvoeringspraktijk aan het Koninklijk Conservatorium Brussel en in de Hogeschool voor de Kunsten (HKU) in Utrecht.

Naast zijn activiteiten als leraar en vanuit een blijvende honger naar kennis over uitvoeringspraktijk werkt Lambert Colson sinds 2017 eveneens als onderzoeker aan het Koninklijk Conservatorium Brussel. Hij focust er op instrumentenbouw: zijn onderzoeksveld is de identificatie van specifieke modellen voor specifieke repertoires in verschillende Europese musea.

Door een onverwacht samenwerkingsverband met choreografe Catherine Contour ontdekte hij het gebruik van hypnose bij het creatieproces. Hij verkent ook de mogelijkheden van zijn instrument door de uitvoering van nieuw werk van eigentijdse componisten zoals Zad Moultaka, Fabrice Fitch en Bernard Focroulle. Verder werkt hij samen met Pop/Rock/Jazz artiesten zoals Shara Worden, Mugison en Efterklang in samenwerking met Box collective. Ten slotte is hij betrokken bij verschillende improvisatieprojecten en werkt zo onder andere samen met An Pierlé, Liesa van der Aa, Emmanuel Baily, Xavier Rogé, Adam Woolf, Franck Vagané, Jon Birdsong, …

Events

All events