De hoogdagen van de Weense pianoforte situeren zich in de eerste helft van de 19de eeuw, een belangrijke periode waarin de pianoforte zich als fenomeen in zoveel verschillende gedaantes heeft voorgedaan. De pianofortes van bouwers als Walter, Graf, Streicher, Schantz en vele anderen illustreren perfect hoe dit type instrument destijds steeds verder evolueerde en enorm varieerde in zijn proporties en klankrijkdom. Met een verfijnde zoektocht naar perfectie en de meest ideale proporties had dit in elke etappe en voor elk instrument vaak een heel eigen karakter als gevolg.
Geen andere muziek als die van Schubert vereenzelvigt zich zo karakteristiek met de typische eigenheid en klank van deze prachtige Weense instrumenten!
Met gerenommeerde partners Amy Norrington, Naaman Sluchin en bariton Dietrich Henschel brengen we twee prachtige concertprogramma’s waarin we de kamermuziek en het liedrepertoire van Schubert en Beethoven belichten en ook hoe dit repertoire op deze instrumenten en hun specifieke historisch geïnformeerde speelwijze bijzonder tot haar recht komt.
In een lezing gaat collega Bart Van Oort dieper in op de interpretatie van klassieke en vroegromantische dynamiek, rijk gestoffeerd met voorbeelden op een Graf pianoforte.