Viola da gamba - verleden en toekomst

Thomas Baeté
Thomas Baeté
ThomasBaeté-2
thema

Voor zijn residentie wil Thomas Baeté teruggaan naar de essentie. Zowel die van zijn instrument, de viola da gamba, als die van zijn muzikant zijn.

Samen met 3 bijzondere collega's uit Frankrijk, Nederland en Argentinië gaat hij terug naar het eind van de 15de eeuw, naar de ontstaansredenen en eerste verschijningsvormen en klanken van de viola da gamba.

In zijn eentje maakt hij daarna een nieuwe stap in On Solitude, Thomas' eclectisch project dat muziek, poëzie en filosofie rond het thema eenzaamheid combineert.

Thomas Baeté groeide op in Oostende als jongste van een muzikale familie. Hij kreeg er de smaak van het musiceren te pakken in het kinderkoor en volgde viool- en kamermuzieklessen aan het Stedelijk Conservatorium. Aangetrokken door steeds vroegere muziek en geïntrigeerd door de film Tous les Matins du Monde, begon hij als zestienjarige ook viola da gamba te spelen.

Na zijn humanioraopleiding ging hij eerst viool studeren bij Vegard Nilsen aan het Koninklijk Conservatorium te Antwerpen, maar besloot vervolgens om zich helemaal aan de viola da gamba te wijden. Hij studeerde bij Wieland Kuijken te Brussel en daarna in Barcelona bij Jordi Savall, Sophie Watillon en Pedro Memelsdorff. Ondertussen volgde hij masterclasses en stages bij o.a. Paolo Pandolfo en Sigiswald Kuijken

Als free-lance gambist en vedelspeler trad Thomas op met gerenommeerde groepen als Capilla Flamenca (Dirk Snellings), Mala Punica (Pedro Memelsdorff) en Graindelavoix (Björn Schmelzer). Hij was te horen met barokorkesten zoals La Petite Bande, Collegium Vocale Ghent, en les Agrémens en stond ook op het podium in de dansvoorstellingen ‘FOI’ van Les Ballets C de la B en ‘En Atendant’ van Anne Teresa de Keersmaeker.

Als vast lid van het Nederlandse kwartet The Spirit of Gambo verdiept hij zijn passie voor het gamba-consort van de 17de eeuw, en met La Roza Enflorese bracht hij het traditionele sefardische repertoire op de planken.

Al deze activiteiten voerden hem van Moskou tot Marokko en verder naar de USA, Canada, Colombia en Peru.

Van de vele cd’s die hij met deze ensembles opnam, werden er verschillende bekroond met prijzen als de Diapason d’Or, de Edison Award, de Caecilia-muziekprijs, Classica Choc de la musique, Klara Muziekprijs, Pizzicato Supersonic Award,...

Gedurende 3 seizoenen kreeg Thomas als "Ami d'Amuz" in het muziekcentrum AMUZ te Antwerpen de mogelijkheid om zijn eigen projecten te realiseren.

Thomas Baeté is de oprichter van ClubMediéval, ensemble voor laat-middeleeuwse muziek waar hij de artistiek leider van is. Hun eerste CD, met onuitgegeven muziek van de veertiende-eeuwse abt Don Paolo da Firenze, gooide hoge ogen in de internationale muziekpers.

Zowel ClubMediéval als Thomas Baeté werden genomineerd voor een KLARA award.

Twee van zijn recentere projecten zijn het barokensemble Transports Publics en het Belgisch-Brits-Canadese trio The Shuffle Season.

Als docent gamba en middeleeuwse muziek is Thomas Baeté verbonden aan het Stedelijk Conservatorium van Leuven en de Academie van Sint-Lambrechts-Woluwe. De jongste jaren wordt hij regelmatig uitgenodigd als gastdocent voor workshops rond renaissance –en middeleeuwse muziek, en geeft hij les improvisatie aan het Conservatoire Royal de Bruxelles.

Ann Cnop
volgende

Ann
Cnop

Simply Bach
Lees meer over Ann Cnop